lørdag, februar 17, 2007

Ave or not Ave?

Prøver å endre navnet mitt i folkeregistrer til Ave. Jaja... Arne Willy er et fint navn det også... blablabla... hehehe, men vil gjøre dette her av personlige grunner. Jeg fikk svar tilbake fra Oslo Likningskontor for noen dager siden, og de ga meg avslag pga navnelovens § 10 som sier:

"Selv om de øvrige vilkårene er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det"
.

Faen tenkte jeg! Hva betyr dette? Jeg leste så videre i brevet, og til min store forbauselse lød det: "Ave har opprinnelse som et fornavn på jenter i Norge. Det kan ikke velges jentenavn for gutter og omvendt"
JENTENAVN?! Har noen av dere hørt eller truffet noen andre enn meg som heter Ave, og som i tillegg er jente? Hmm... Jeg begynte å etterforske dette, og det er registrert 6 jenter i Norge med dette navnet. Dritt! Videre i brevet sto det at hvis jeg fastholder melding om å ha Ave som fornavn må jeg dokumentere at navnet har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller utlandet.
Det er nå jeg trenger alle deres hjelp... Are you up for det quest?

3 kommentarer:

Karsten sa...

Jeg synes AW er finest, og riktigst. Men dette er ikke noe vi andre har noe med, og jeg synes ikke Oslo ligningskontor skal nekte deg et jentenavn, hvis det er det de definerer det som. Du bør få velge å hete hva du vil - selv om jeg personlig synes det er rart at du gjør det.

Ave sa...

Men AW er Ave, bare to måter å skrive det på. Hvis jeg skal få folk til å kalle meg AW så må det kunne leses. Derfor Ave... Takk for støtten

Karsten sa...

Du har min støtte any-time. Jeg hadde nok gjort som deg i forhold til Den bakke-liggende mannen også...