søndag, april 08, 2007

Tyrkisk bad

Idag dro jeg og 6 andre til et Tyrkisk Bad ikke langt unna her, og det må jeg si var en riktg bra opplevelse! Vi startet med en forfriskende bastu der vannet, som ble kastet på de varme steinene, inneholdt noe mint-greier. Hvert åndedrag klarnet opp bihulene og øynene svidde på en bizzar men bra måte. Deretter ble vi ført videre innover i lokalet til et gjørmebad. (på bilde er meg selv, Sara og Joel). Dette måtte tørke på kroppen for å gjøre sin fulle terapautiske effekt. Så gikk turen videre til et glasskammer som det ble pompet inn finfin vanndamp i. Der satt vi en liten stund, og ingen kunne se hverandre pga all dampen. Etterpå gikk vi til et stort rom der det var et sirkulært platå i midten og benker rundt, alt i marmor. To store tyrkiske menn med ølmage og hår på ryggen ba oss om å ligge på dette platået hvor de helte varmt vann på oss og deretter skrubbet oss fra topp til tå. Dette gjorde de for å fjerne alle døde hudceller og urenheter i det ytterste laget av huden. Så gikk vi inn i enda et rom, helt identisk som det forrige, der vi ble massert inn med bobbler av en slags parfymert såpe. Etter å ha blitt knadd, bøyd og innsmurt i mange minutter avsluttet de med å vaske håret våres med shampo. Siste stopp var hos enda en massør, men han her var bedre. Ryggen min nå kjennes ut som gele og jeg har en salig følelse i hele kroppen. Alt dette betalte vi 40 lire hver! (ca 200 kr ). Jesus Christ! Hadde dette hvert i Norge hadde jeg nok måtte betale flere tusen for en så heftig behandlig. Dette er virkelig noe jeg anbefaler ALLE å prøve en gang i livet!